16.12.21

Verhalen van VOC-OPVARENDEN VIA AUGMENTED REALITY

Spectaculaire datavisualisaties van indrukwekkende historische datasets helpen je om een mening te vormen over de geschiedenis van de VOC in het Maritiem Museum Rotterdam.

De namen van alle bemanningsleden. Hun salarissen tot op de dag en cent nauwkeurig. De omvang van de vracht, van specerijen tot slaafgemaakten. De Verenigde Oost-Indische Compagnie registreerde het allemaal. Voor de achttiende eeuw zijn veel van deze gegevens bewaard gebleven. Ze geven een kijkje achter de schermen bij een economische machine. Achter de kille administratie gaan verhalen schuil, verhalen van mensen van vlees en bloed, over migratie, uitbuiting en ongekende sterfte. Met spectaculaire visualisaties in augmented reality (AR) laat de VOC Data Experience de gegevens van de VOC tot leven komen.Wat onthullen de datasets over de bejubelde en beruchte geschiedenis van de VOC?

Verborgen informatie

Er is veel informatie over de VOC opgeslagen in archieven die verborgen blijft voor publiek. Het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (Huygens ING) zag dat de hoeveelheid gegevens gebruikers afschrikt, terwijl er veel verhalen in verscholen liggen. In de VOC Data Experience krijgt de bezoeker een tablet waarop in augmented reality de data van ruim 500.000 VOC-opvarenden verschijnen. De bezoeker kan zelf met de data aan de slag of luisteren naar zes experts die antwoord geven op vragen zoals: voeren er vrouwen mee aan boord van een VOC-schip? Wat was de kans om terug te keren naar Europa? Wie verdient er nu eigenlijk wel een standbeeld?

Het Maritiem Museum Rotterdam biedt de VOC Data Experience een podium om de discussie over de bewogen geschiedenis van de VOC stimuleren. Tot en met 3 september 2022 is de experience toegankelijk voor bezoekers. De experience is individueel te beleven, er zijn vier apparaten beschikbaar. 

Collectie

Lang is de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) vanuit een nationalistisch oogpunt bekeken en beschreven. Zeker in de negentiende en twintigste eeuw is de VOC vooral geportretteerd als een succesvol Nederlands bedrijf, wiens schepen de wereld over gingen en daarmee nieuwe producten naar Europa brachten. Ook de VOC zelf, actief van 1602 tot 1799, promootte zichzelf op een positieve manier, zelfs als ze gruweldaden verrichten. Als je je in een ander perspectief verplaatst ontdek je dat een voorwerp ook de zogenoemde keerzijde van die verhalen laat zien. Verhalen die de geschiedschrijving óók moet vertellen. Dat doen we ook aan de hand van collectiestukken die nu te zien zijn en de eerder uitgebrachte video met Spoken Word artiest Y.M.P.

Trailer
De VOC Data Experience was eerder te zien in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Hieronder zie je de trailer: