DE ROTTERDAMSE HAVEN HEEFT EEN NIEUWE VOORDEUR

Nog lang niet iedereen weet hoeveel er te beleven valt in de Rotterdamse haven. Daar komt verandering in met ‘Port Pavilion’ van het Havenbedrijf Rotterdam, een informatiepunt over de haven in het nieuwe Leuvepaviljoen. Bezoekers vinden hier inspiratie en beleven de haven.

“Wow!” Dat is de reactie van de meeste bezoekers, als ze de elf meter lange interactieve fotomaquette van de haven in het oog krijgen. De haven komt op een verrassende manier tot leven, hier in het Port Pavilion: naast de maquette zijn er beelden op bewegende schermen, die inspirerende plekken in de haven laten zien. Alsof je er al middenin staat. Nog echter wordt het als je de live-cams in het havengebied bedient of via de live-tracker schepen volgt. Een mooie, metershoge kast met voorwerpen uit de haven, maakt de havenbeleving compleet.

Geen wonder dat Eileen Niks, manager van het communicatie- programma ʻBeleef de Havenʼ van het Havenbedrijf Rotterdam, zo enthousiast klinkt. “We brengen in Port Pavilion een stukje haven - die steeds verder westwaarts is getrokken - terug naar de stad.” En dat geeft ook de omgekeerde beweging: bezoekers worden geïnspireerd om het enorme havengebied zelf in te trekken. Niks: “Het is zo’n geweldig, groots en contrastrijk gebied met aan de ene kant scheepvaart, overslag en industrie, en aan de andere kant veel natuur en mogelijkheden voor recreatie. Je kunt er varen, fietsen, kitesurfen, schepen spotten of meer kennis op doen over de haven, bijvoorbeeld bij FutureLand, het informatiecentrum over Maasvlakte 2 en de Rotterdamse haven, of het publiekscentrum van de Maeslantkering.”

Bezoekers worden in Port Pavilion ontvangen door ‘havenhosts’ – speciaal opgeleide medewerkers van Rotterdam Tourist Information, die alles weten over de haven. Met een iPad toveren ze, per thema, informatie over het ruim 40 km lange gebied tevoorschijn: eetgelegenheden, fietsroutes, attracties of natuurgebieden. Het informatiepunt is onderdeel van ‘Beleef de Haven’, een omvangrijker programma van het Havenbedrijf, dat erop gericht is om de haven dichter bij het publiek te brengen. Het Havenbedrijf en het Maritiem Museum vinden elkaar van nature al regelmatig. Niks: “Hier in het paviljoen is de wisselwerking mooi te zien. Bezoekers maken kennis met de haven van nu en de toekomst én kunnen de ambachten van vroeger ‘live’ ervaren in de werkplaatsen van het Maritiem Museum. Wie een bezoek heeft gebracht aan de smid, stapt ook even bij ons binnen - of andersom. Onze gezamenlijke ambitie is om te laten zien hoe belangrijk de haven voor ons allemaal is, en dat het ook een geweldige plek is om te werken. We kijken hoe we elkaar kunnen versterken, bijvoorbeeld met geza- menlijke groepsontvangsten en in de programmering, zoals bij de organisatie van een winterprogramma.”