beste kerstvakantie ooit


Alle records zijn gebroken sinds de opening van de Offshore Experience op 16 december 2016. Het Martitiem Museum beleefde de beste kerstvakantie ooit qua bezoekersaantallen, de pers was lovend en de reacties van publiek positief. Graag blikken we aan de hand van mooie cijfers, persuitingen en reviews terug op de eerste succesvolle weken van de Offshore Experience.  

Recordjaar met 200.000 bezoekers

Met een recordaantal van vaak 1900 bezoekers per dag waren de twee weken van de kerstvakantie de beste uit de geschiedenis van het Maritiem Museum. Ook nu blijft het publiek komen en lopen we qua bezoekersaantallen ruim voor op voorgaande jaren.  In totaal bezochten ruim 200.000 mensen het museum in 2016. 

 Veel persaandacht

Het genereren van free publicity voor de Offshore Experience was een belangrijk onderdeel van de marketing en communicatie campagne. Regionale, nationale en internationale pers is pro-actief benaderd met op maat gemaakte persberichten. Dit heeft geresulteerd in enorm veel persaandacht rondom de testweek, de opening en de kerstvakantie. Hieronder een overzicht van de resultaten op radio en televisie, in tijdschriften en kranten en op social media: 

(Nationale) Televisie en Radio 

NOS Jeugdjournaal (klik op de foto om item te bekijken)



Koffietijd met Loretta Schrijver (klik op de foto om item te bekijken)

TV Rijnmond   (klik op de foto om item te bekijken)


Radio Rijnmond
"Maritiem Museum heeft hit te pakken"

Radio 4: De Ochtend van 4
Interview Marjan van Loon

 

Artikelen in tijdschriften, kranten, social media


In totaal verschenen er bijna 300 artikelen in tijdschriften en kranten, met een mediawaarde van € 400.000. Er verschenen artikelen in:

  • Landelijke en regionale dagbladen, o.a. NRC Handelsblad, Telegraaf, Algemeen Dagblad, Trouw, Reformatorisch Dagblad, Metro, 
  • Landelijke tijdschriften, o.a. Kampioen, Quest, Zo Zit Dat, Waterkampioen, Kidsweek, Sevendays, Hollands Glorie, 
  • Maritieme media o.a. Scheepvaartkrant, Nieuwsblad Transport, Maritime Holland, Mainport, Offshore Visie, Europoortkringen, Offshorekrant, Schuttevear, Fluids Processing, Wind Energie Magazine, Offshore & Carrierekrant,
  • Internationale maritieme media o.a. Ship Management International, Lloyd’s List, Trade Winds, 
  • Regionale weekbladen, o.a. Havenloods, Havenkrant, Heraut,  Rijnmond Business, 
  • Naast die 300 artikelen verschenen er talloze berichten, foto's, blogs op websites en social media.   


Hieronder een aantal voorbeelden: 

Telegraaf: 

 

 Sevendays

NRC Handelsblad: 

 
Mainport/Nieuwsblad Transport: 

 

 
Algemeen Dagblad: 

Ship Management International:

 

Tijdschrift Quest 

 

Meer dan 50 partners en 26 fondsen

 
De financiering van de Offshore Experience werd mogelijk door de financiele en inhoudelijke ondersteuning van meer dan 50 bedrijven uit de maritieme en offshoresector en 26 fondsen. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de financiering van 2/3 van de totale begroting van 4,5 miljoen euro.

Het startsein voor de Offshore Experience werd gegeven op vrijdag 16 december 2016 door Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland. Meer dan 450 zakelijke relaties van het Maritiem Museum waren getuige van het moment dat het verhaal van een van de grootste en meest innovatieve sectoren van ons land verteld kan worden aan het grote publiek. Ook offshore werknemers zijn blij dat ze hun thuisfront kunnen laten ervaren hoe het werken op zee eraan toe gaat. Tijdens de kerstvakantie werden al ruim 980 vrijkaartjes van partners ingeleverd.  

Niet alleen wij, ook onze partners zijn trots op de Offshore Experience. Door berichten te delen op social media en nieuwsbrieven, evenementen en vergaderingen te organiseren in het museum en de Offshore Experience te gebruiken als decor of podium voor bijvoorbeeld een interview of debat, maakten we samen een nog grotere vuist op het gebied van marketing en communicatie. Een toolkit met handige downloads helpt hierbij een handje.  

Van Oord: NOS Journaal (interview op de Offshore Experience met windmolenspecialist)

 Navingo: Maritiemnieuws.nl (verslag testweek)

 

Marketing & Communicatie campagne 

 
Naast het generen van free publicity ontwikkelden we een multi-media campagne rondom de opening van Offshore Experience. De communicatiestrategie richtte zich op de experience  en de uitdagingen waar offshore werknemers dagelijks mee te maken hebben. Offhore is immers moeilijk te omschrijven, je moet het zien, beleven en zélf ervaren. Deze strategie vertaalde zich in een mix van communicatiemiddelen. Een paar voorbeelden: 

Campagnebeelden

 

 

6 Miljoen kijkers STER-commercial

 

360.000 passanten per dag langs A16

 

 

Postercampagne in Rotterdam Centrum + ABRI's landelijk 

 

 Social Media (facebook, twitter, instagram, linkedin, adwords)

 

 

Offshore Special bij Scheepvaartkrant/Offshorekrant (28 pagina's)



En we gaan door...