Wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een betrouwbaar schip? Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Lloyd’s Register Nederland krijg je een kijkje in de wereld van de scheepskeuringen. Hoeveel reddingssloepen zijn verplicht? En wat hebben rivierkreeftjes hier eigenlijk mee te maken?

Waarschijnlijk sta je er niet vaak bij stil, maar ook jij hebt baat bij veiligheid op zee. Of je nou via internet een overzees pakketje bestelt of aan boord stapt van de veerboot naar Terschelling: ieder schip waarmee je te maken hebt, is ooit gekeurd. Intensieve inspecties zijn dat, uitgevoerd door klassebureaus als Lloyd’s Register. Je moet er toch niet aan denken dat een tanker olie lekt, een veerpont geschilderd is met giftige verf of een schip ontploft in de Rotterdamse haven.

Van tekentafel tot proefvaart

Voordat een schip te water gaat, moet het een keurmerk verdienen, waaruit blijkt dat het zeewaardig en veilig is. Het toekennen van zo’n keurmerk is de taak van klassebureaus. Hiervoor sturen zij een ‘surveyor’ (inspecteur) op pad. In 'Waterproof' volg je een inspecteur die zich over bouwtekeningen buigt, naar de werf gaat of de fabriek bezoekt waar de staalplaten voor een schip worden gemaakt. Bij het hele bouwproces zijn surveyors betrokken, tot aan de proefvaart. En pas als alles klopt, wordt het schip goedgekeurd.

Roddelen in een koffiehuis

Lloyd’s Register ontstond in een Londens café, dat rond 1700 erg populair was onder maritieme handelaren, verzekeraars en reders. In die tijd was de kwaliteit van schepen lastig vast te stellen, omdat er nog geen regels waren vastgelegd. In het koffiehuis van Edward Lloyd gingen de roddels over maritieme mankementen uitgebreid over tafel. Het bracht de eigenaar op het idee om al die kennis te bundelen. Hij begon een nieuwsbrief en bouwde een spreekstoel, waar aanwezigen het laatste scheepvaartnieuws met elkaar konden delen. Hieruit ontstond in 1760 het eerste klassebureau, Lloyd’s Register.

Uitheemse rivierkreeftjes

In 'Waterproof' staat een aantal prikkelende scheepvaartontwikkelingen centraal, innovaties die de regelgeving drastisch hebben veranderd. Klassebureaus volgen maritieme vernieuwingen namelijk op de voet én dragen er aan bij. Onder hun toeziend oog werden tankers dubbelwandig, meer reddingssloepen verplicht en doodlopende gangen aan boord verboden.

Ook werd het milieu in de afgelopen decennia steeds belangrijker. Neem de regelgeving over het ballastwater, dat zorgt dat een schip stabiel blijft bij wisselende lading. Uitheemse dieren, zoals rivierkreeftjes, verhuisden hierin vroeger vaak mee naar Nederland. Nu moet het ballastwater eerst ver van de kust gezuiverd worden en is dit niet meer mogelijk. Slechts één van de vele voorbeelden waardoor protocollen werden aangepast, zodat veiligheid voorop blijft staan.

Tentoonstelling Waterproof in Maritiem Museum Rotterdam

Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Lloyd’s Register Foundation.