Een van de eerste bedrijven die zich aanmeldden als business partner van het Maritiem Museum was familiebedrijf Van Oord. Voor CEO Pieter van Oord, de 4e generatie Van Oord aan het roer, is de relatie tussen het museum en het bedrijf een logische stap: ‘We horen allebei bij Rotterdam.’

Al 150 jaar

De band tussen Rotterdam en Van Oord strekt zich uit van de aanleg van de Nieuwe Waterweg in de 19e eeuw tot het realiseren van Maasvlakte 2 in de 21 eeuw. ‘Rotterdam is een wereldhaven. Alles ademt hier een maritieme sfeer. Daarin voelen we ons thuis, want het maritieme bloed klopt ook in onze aderen. Als echte wereldreizigers voeren we onze waterbouwkundige projecten uit op vijf continenten, maar Rotterdam is onze thuisbasis. Die band zie je heel nadrukkelijk terug in ons hoofdkantoor dat direct aan de Maas ligt.’

Van Oord activiteiten

Baggeren is een van de drie Van Oord kernactiviteiten. ‘Wereldwijd hebben we de ambitie om onze positie verder uit te bouwen door de grenzen van de techniek steeds weer te verleggen. Een van onze meest tot de verbeelding sprekende projecten is de aanleg van de palmeilanden in Dubai. Daarnaast hebben we onze expertise en activiteiten op het gebied van de offshore-markt de afgelopen decennia steeds verder ontwikkeld en uitgebreid. Onze complete contracten omvatten alle voorkomende werkzaamheden van een project; van het gedetailleerde ontwerp tot de inkoop van materiaal en diensten en natuurlijk de uitvoering en inbedrijfstelling. En dat allemaal in één pakket. De bouw van windmolenparken op zee is de nieuwe loot aan onze stam. Inmiddels hebben we al een flink aantal parken gerealiseerd vooral in de Noordzee.

Maritieme geschiedenis

Van Oord richt zich vooral op de lange termijnontwikkeling. ‘Ons motto is dat we het bedrijf managen voor de volgende generaties. Daarbij vergeten we zeker onze rijke historie niet. Als je niet weet waar je vandaan komt, weet je zeker niet waar je naar toe gaat. Als onderneming voelen we ons verantwoordelijk voor de maritieme geschiedenis van onze onderneming en de bedrijven die daar in zijn opgegaan. In 2014 is een vierjarig onderzoeksproject van start gegaan. Onder andere het Maritiem Museum mag daarbij in de keuken meekijken. Net als wij leggen zij verbanden tussen het rijke verleden en de verwachtingsvolle toekomst.’

Kruisbestuiving

Rotterdam is belangrijk voor Van Oord. ‘Onze medewerkers komen voor een belangrijk deel uit de regio. Vaak zijn ze opgeleid aan gespecialiseerde opleidingen zoals het STC Rotterdam of de Technische Universiteit Delft. Onze zeeschepen worden veelal in Nederland gebouwd bij gespecialiseerde werven in de Rotterdamse regio. Maar Van Oord is ook zichtbaar in Rotterdam. ‘Kenmerkend voor onze onderneming is dat wij belangrijke gebeurtenissen met onze medewerkers vieren. Een dergelijk hoogtepunt is bijvoorbeeld de ingebruikname van een nieuw schip aan de Cruise Terminal. Ook zijn we jaarlijks deelnemer aan de Wereld Havendagen en sponsoren we diverse instellingen en goede doelen. Die relatie tussen stad en onderneming is belangrijk.’

Sterke band

Pieter van Oord reist veel. Van Brazilië tot China en van Australië tot Canada. ‘Ik wil het hart van de onderneming voelen kloppen.’ Veel tijd voor museumbezoek is er dus niet. Regelmatig zijn er wel Van Oord’ers te vinden in het museum. De onderneming stelt  periodiek een aantal vrijkaartjes ter beschikking aan zijn medewerkers. Daar wordt grif gebruik van gemaakt, want wie wil nu niet met zijn familie een bezoek brengen aan één van de interessante tentoonstellingen. De band tussen het museum en de onderneming is sterk. Net zo sterk als de band met Rotterdam.

Enkele projecten
Van Oord