Deze sleepboot is in 2015 100 jaar geworden. De ‘Maashaven’ behoorde tot de categorie kleinere sleepboten van rederij Smit en werd voornamelijk gebruikt voor het lichtere sleepwerk in de haven en voor het ‘aanvletten’ van sleepschepen die vervolgens achter de veel grotere en sterkere Rijnsleepboten naar Duitsland gesleept werden.

De sleepboot ‘Maashaven’ maakte oorspronkelijk deel uit van een serie van 6 stoomslepers die in opdracht van de Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h P. Smit jr gebouwd zijn. Deze sleepdienst bezat in de vorige eeuw een groot aantal sleepboten die in de Rotterdamse volksmond vaak ‘de geelbanders’ van Piet Smit genoemd werden. De slepers van Piet Smit assisteerden zeeschepen in de Rotterdamse havens, versleepten elevatoren, maakten reizen met sleepschepen naar Zeeland, maar verrichtten ook ander voorkomend sleepwerk. De ‘Maashaven’ behoorde tot de categorie kleinere sleepboten van deze rederij en werd voornamelijk gebruikt voor het lichtere sleepwerk in de haven en voor het ‘aanvletten’ van sleepschepen die vervolgens achter de veel grotere en sterkere Rijnsleepboten naar Duitsland gesleept werden. De ‘Maashaven’ werd in 1936 verbouwd tot motorsleepboot. In maart 1944 werd het vaartuigje door de Duitse Wehrmacht gevorderd en afgevoerd naar Duitsland. Gelukkig werd de ‘Maashaven’ aan het einde van de Tweede Wereldoorlog terug gevonden en in juni 1946 weer in dienst gesteld bij Piet Smit. Na een aantal malen van naam en eigenaar gewisseld te zijn, werd deze sleepboot in januari 1988 aangekocht door de heer Bijl uit Rotterdam, die het scheepje haar oude naam ‘Maashaven’ terug gaf en haar qua uiterlijk weer verbouwde naar de staat waarin ze in 1915 van de helling liep. In de machinekamer staat nu echter een Scania dieselmotor, in plaats van de oorspronkelijke triple expansie stoommachine. Sinds 1998 maakt de ‘Maashaven’ deel uit van de vloot van het Maritiem Museum.