De waterbus, wie kent hem niet? Met de wind in je haar, deinend op de golven brengt een van de vele schepen je van Papendrecht naar Dordrecht, van Hendrik Ido Ambacht naar Rotterdam, van Dordrecht naar Kinderdijk of de Biesbosch, of naar Heijplaat-RDM...  Als het aan directeur Gerbrand Schutten ligt komen er snel mooie waterverbindingen bij. Zoals een sneldienst tussen Rotterdam en Dordrecht, of een slim verennet aan de oostkant van de Maasstad. Aan zijn enthousiasme ligt het niet: “Ik maak deel uit van een ondernemende club, die innovatie hoog in het vaandel heeft. 

Door een joint venture tussen Koninklijke Doeksen en Arriva Personenvervoer ontstond in 2009 het bedrijf Aquabus, dat de Waterbusverbindingen tussen Rotterdam en de Drechtsteden verzorgt, maar ook verantwoordelijk is voor de Aqualiner veerdienst naar de RDM Campus op Heijplaat-RDM. Waterbus is een oude bekende in de regio, maar onderging de laatste jaren een metamorfose. Directeur Gerbrand Schutten is dan ook trots. “Het lukt ons ook in deze moeilijke tijd om reizigersaantallen te laten groeien. We vervoeren meer dan 1,5 miljoen mensen en een miljoen fietsen per jaar en zijn daarmee het grootste OV over water netwerk in Nederland.”

Baby
Het plezier spat van Schutten af als hij vertelt over Waterbus en Aqualiner. De ‘ondernemende club’ waar hij deel van uitmaakt, realiseerde dan ook heel wat moois de voorbije periode. Zo zijn er de invoering van de OV-chipkaart, het onderzoek naar meer duurzame brandstoffen (zowel gas als een elektrische ferry in het EU R&D project “BB GREEN”), de bouw van twee nieuwe, energiezuinige schepen en de komst van een kleine snelle ferry die liefkozend de ‘babyferry’ wordt genoemd. Bovendien zijn de haltes gemoderniseerd met digitale reizigersinformatieborden. Tenslotte is, en wordt, veel energie gestoken in de ‘look & feel’ van de organisatie en is de introductie van e-tickets een feit. Al deze energie heeft ervoor gezorgd dat het aantal reizigers op deze veerdiensten toeneemt. Kortom; de Waterbus staat weer op de kaart en kan zich de komende jaren als een volwaardige marktspeler manifesteren.Niet alleen dagelijkse forenzen en studenten kiezen voor vervoer over water, ook recreanten en toeristen zijn belangrijke gasten. Dus heeft Schutten ook op dit gebied nog een verlanglijstje. “We hebben inmiddels een eigen halte bij de Ark van Noach in Dordrecht, maar ook Werelderfgoed Kinderdijk verdient betere bereikbaarheid over water.”

Koninklijk
Een van de partners binnen de Waterbusorganisatie is zoals gezegd Koninklijke Doeksen. Dit bedrijf is al ruim honderd jaar in handen van de familie Doeksen. In 2008 kreeg de onderneming het predikaat ‘koninklijk’. Algemeen directeur Jan Willem Doeksen vertelt hoe zijn voorvader begon met schelpenzuigen. In 1923 werd de veerdienst tussen Terschelling en Vlieland overgenomen. Een belangrijke activiteit in die tijd was ook het bergen van schepen met onder meer de bekende en inmiddels historische ‘De Holland’. “In 1998 besloten we onze activiteiten te spreiden. Het voelde logisch dat we iets in Rotterdam zouden gaan doen, de familie heeft altijd banden met de stad gehad.” En zo geschiedde, inmiddels houdt Doeksen zich bezig met Aqualiner en Waterbus maar ook Offshore Wind Power Marine Services. Wie dit portfolio bekijkt, kan niet anders dan concluderen dat Doeksen een welkome gast is bij de Business Club van het Maritiem Museum. Dat vindt ook Jan Willem Doeksen. Gevraagd naar zijn reden voor lidmaatschap, geeft hij tweeledig antwoord: “We vinden het Maritiem Museum waardevol voor de stad. Wij dragen dat middels ons lidmaatschap graag uit. Daarnaast zie ik businessclubbijeenkomsten als een uitgelezen kans om medeondernemers te ontmoeten.”

Directeur Gerbrand Schutten:

“Ik maak deel uit van een ondernemende club, die innovatie hoog in het vaandel heeft.”