Deze Friese tjalk heeft tot 1972 door heel Nederland gevaren met turf, vlas, hooi, hout, lijnzaad, aardappelmeel, mest en zelfs schelpen. Nu kun je hier alles ontdekken over maritieme knopen en zelf aan de slag.

Ken jij je zeemansknopen?

Aan boord van de ‘Gruno’ kun je ontdekken hoe je een achtknoop, mastworp of paalsteek legt, onmisbare knopen in de scheepvaart. Onze maritieme knopen experts aan boord kunnen je hierbij helpen.

Deze Friese tjalk ‘Gruno’ heeft tot 1972 door heel Nederland gevaren, in de door de vakman genoemde ‘wilde vaart’. Dat is een avontuurlijke term die aangeeft dat de schipper met zijn schip overal heen voer waar hij lading kon krijgen, en niet naar vaste havens. In 1914 kocht vader Esse Bond het schip (dat toen ‘Esperance’ heette) en noemde het ‘Hendrikina’ naar zijn vrouw. Zoon Jan Bond kocht het schip in 1925 van zijn vader en gaf de tjalk toen de naam ‘Gruno’. De ‘Gruno’ vervoerde van alles: turf, vlas, hooi, hout, lijnzaad, aardappelmeel, mest en zelfs schelpen. Dat gebeurde lange tijd zeilend, want pas in 1952 liet schipper Jan een motor plaatsen. Daarna was de tjalk niet meer van de wind afhankelijk. Aan boord is vooral veel laadruimte. Logisch, want het schip moest geld in het laatje brengen! Woonruimtes zijn te vinden in het vooronder en het achteronder. Onder de roef was de meeste ruimte voor de schipper.