21.12.17

mooie resultaten in 2017

2017 was op vele vlakken een recordjaar voor het Maritiem Museum Rotterdam. Het museum verwelkomde vandaag de 200.000ste bezoeker op de ‘Offshore Experience’ die mid december 2016 opende. In totaal verwacht het museum dit jaar zo’n 230.000 bezoekers. Een recordaantal met een groei van 12% ten opzichte van vorig jaar die met name is toe te schrijven aan de ‘Offshore Experience’, de vernieuwde museumhaven en drukbezochte schoolvakanties.

200.000 bezoekers voor de Offshore Experience

De Offshore Experience is de eerste tentoonstelling in Nederland over de offshore-industrie, een sector waar ons land groot in is. Hollands glorie van onze tijd, maar tegelijk onbekend en soms onbemind bij het grote publiek. De Offshore Experience, waarin bezoekers zich aan boord van een platform op zee wanen, brengt hier voorgoed verandering in én inspireert kinderen vanaf 8 jaar voor een toekomst in techniek. Een niet voordehand liggend onderwerp voor een tentoonstelling. Toch wordt deze uitstekend beoordeeld door publiek en onderwijs, verbonden 56 partners en 26 fondsen zich aan de tentoonstelling en werd de Offshore Experience genomineerd voor de Children in Museums Award, Museum & Heritage Awards, World Interiors News Awards en won de Bronzen European Design Awards en Zilveren SponsorRing.

Eigentijdse programmering voor een breed publiek
Naast de Offshore Experience presenteerde het museum zeven andere tentoonstellingen, waaronder ‘Expeditie Knappe Koppen’ met astronaut André Kuipers en organiseerde ruim honderd evenementen, lezingen, rondvaarten met museumschepen en familieprogramma’s. Het Maritiem Museum verbeterde de informatievoorziening in de museumhaven met aankleding van de kade, een app en films. 38 museumschepen, van een reusachtig containerschip tot de bootjes van Kids Marina, waren tijdelijk te gast en legden hun loopplank uit voor museumbezoekers. Daarnaast was de in 2011 door het museum ontwikkelde expositie ‘Sex & the Sea’ dit jaar tijdelijk te zien in Helsingor, Denemarken.

“Dit zijn klinkende resultaten voor de 64 museummedewerkers en 160 vrijwilligers die zich dagelijks inzetten om onze bezoekers een waardevolle beleving te bieden, die ze met (klein) kinderen, familie en vrienden willen delen. Niet eerder mocht het museum zulke recordcijfers noteren.” André den Braber - zakelijk directeur

Bezoekers gaven bijna 8 miljoen uit in havenstad

Rotterdam trekt de laatste jaren een steeds groter aantal toeristen uit binnen- en buitenland en dat geldt ook voor het Maritiem Museum. Steeds meer bezoekers komen van buiten de havenstad, afgelopen jaar 83%. Uit onderzoek blijkt dat deze bezoekers tijdens hun bezoek naast hun entreekaartje bijna 8 miljoen euro uitgeven aan horeca, parkeren en winkelen in de stad. Voor 54% van de Rotterdamse bezoekers blijkt het Maritiem Museum een belangrijke bijdrage aan hun woonplezier te zijn, en daar is het museum bijzonder trots op. Het museum zet de komende jaren onverminderd door met de investeringen in de museumhaven in het Maritiem District, en wil dit gebied verder verlevendigen voor Rotterdammers, dagjesmensen en toeristen.

Programma tijdens de kerstvakantie
Komende kerstvakantie organiseert het museum dagelijks activiteiten waar de energie vanaf spat. Bezoekers laten windmolens draaien, voorzien zonnepanelen van licht of laden batterijen zodat alle lichtjes gaan branden. Met een ‘Energie Installatie’ ontdekken ze hoe ze de bron van energie kunnen zijn. Kinderen experimenteren met energie onder leiding van de gekke wetenschapper van Mad Science. Meer informatie over tijden en data is te vinden op https://www.maritiemmuseum.nl/activiteiten/kerstvakantie