Museumnacht010: een nieuwe blik op cultureel Rotterdam

‘Je hebt het al vaker gezien, maar heb je ooit écht gekeken?’ Dat is insteek van de Museumnacht010 van 2020, waarbij jong en oud ’s nachts kan (her)ontdekken wat Rotterdam aan kunst en cultuur in huis heeft. Dit jaar ligt de focus vooral op jonger publiek: de millennials. Want die zouden we als kunst- en cultuurinstellingen wel vaker binnen willen krijgen.

Rotterdam heeft meer dan 600.000 inwoners van ruim 170 verschillende culturen, die stuk voor stuk de wereld op een andere manier beleven. ‘Juist in een evenement als Museumnacht010 kunnen de Rotterdamse kunst- en cultuurinstellingen deze diversiteit samenbrengen, door een gevarieerd en bruisend programma aan te bieden,’ zegt Germa Roos, projectleider van de Museumnacht010. Dit jaar is er extra aandacht voor een bijzondere doelgroep: de millennials, ofwel de generatie die is geboren tussen grofweg 1980 en 2000.

Verjonging van cultuurpubliek

Roos wil deze generatie uitdagen om de instellingen waar ze dagelijks langskomen eens met andere ogen te bekijken. ‘Millennials zijn namelijk relatief weinig te vinden in de kunst- en cultuurinstellingen,’ zegt Roos. ‘Dat is natuurlijk jammer. De Museumnacht010 is een mooi instrument om juist die jonge doelgroep kunst en cultuur te laten proeven. Door hen als doelgroep te kiezen, willen we het Rotterdamse cultuurpubliek verjongen. Het is een experiment, maar we hopen natuurlijk dat dit een beweging tot stand te brengt.’ Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de Museumnachtbezoekers de intentie heeft tot een herhaalbezoek. Dat zijn alvast veelbelovende cijfers.

Beleving toevoegen aan je verhaal

De afgelopen jaren kregen bezoekers van het Maritiem Museum in het kader van de museumnacht al robotrondleidingen, konden ze zich opladen met een zuurstof-shot in het kader van de ‘Offshore Experience’ en deelden jonge ‘crime fighters’ van de Rotterdamse politie hun ervaringen op de expo ‘Dealen met Drugs’. Zo voegden we, op een laagdrempelige manier, extra beleving toe aan onze tentoonstellingen en enthousiasmeerden we een nieuw publiek. Ieder jaar blijft het Maritiem Museum bij Museumnacht010 trouw aan haar DNA en probeert bezoekers een ander perspectief te bieden, om hen hopelijk later nogmaals te mogen verwelkomen.

Om ons programma specifiek te laten aansluiten op de belevingswereld van millennials ging ons evenemententeam dit jaar in gesprek met een focusgroep, bestaande uit millennials: Wat raakt hen? Waar liggen hun interesses? Hoe bereiken we ze? Sommige plannen bleken direct door hun feedback de prullenbak in te kunnen. Pijnlijk, maar ook precies de bedoeling: wat bij voorbaat niet werkt, kan beter niet uitgevoerd worden. Of we erin slagen om de komende Museumnacht millennials aan het museum te binden? We gaan het experiment graag aan.

Programma Museumnacht010

Zo’n 40 kunst- en cultuurinstellingen openen zaterdag 7 maart hun deuren met een avondprogramma vol performances, theater en muziek, als aanvulling op hun dagelijkse programma. Deze samenwerking, en het grote publiek dat de museumnacht op de been brengt, toont de kracht van kunst en cultuur in deze stad.