Meer maritieme meesterwerken

Voor de tentoonstelling 'Maritieme Meesterwerken' werden diverse werken eerst gerestaureerd of schoongemaakt. Ook werd onderzoek gedaan, niet alleen op kunsthistorisch vlak. Ook de maritieme geschiedenis werd nader onderzocht. Op deze pagina tref je de verhalen die restauratie en research opleverde. Regelmatig plaatsen we hier nieuwe resultaten en verrassende inkijkjes.

Nieuwe details in de vrieskou

Het ‘IJsgezicht’ van Hendrick Avercamp (1585-1634), dat deel uitmaakt van de tentoonstelling 'Maritieme Meesterwerken' is vorig jaar grondig gerestaureerd en opgefrist. Hierdoor zijn nieuwe details in de vrieskou aan het licht gekomen en kwamen de originele kleuren van het werk weer tevoorschijn. Door de restauratie groeide het schilderij ook in duidelijkheid. Zo werden de spiegelingen van de figuren in de voorgrond op het ijs duidelijker. Maar vooral werd helder wat er zich op de achtergrond nu eigenlijk echt afspeelt.
Lees meer en bekijk de video >

Schets voor schilderij boven water

De publiciteit rondom Maritieme Meesterwerken heeft een bijzondere ontdekking opgeleverd: de originele schets van Johan H. van Mastenbroek voor het schilderij ‘Electrische kranen op de scheepswerf’! De verbazing en daaropvolgend enthousiasme gold zowel voor de eigenaar van de schets, die niet wist dat het als schilderij was uitgevoerd, als het museum dat niet wist van het bestaan van deze schets.
Lees meer >

Restauratie negentiende-eeuwse lijst

Toen Camille Marchand de oorspronkelijke, negentiende-eeuwse lijst van Gezicht op de rede van Vlissingen van Théodore Gudin zag, had hij een echt ‘wow’-moment. “Er zijn pulp-achtige materialen gebruikt, wat je maar heel zelden tegenkomt in schilderijlijsten. Het restaureren was een bijzondere klus.”
Lees met interview >

Maritieme parels

Voor de tentoonstelling werkte Irene Jacobs (conservator) samen met conservator Friso Lammertse van Boijmans. Jacobs: “Samen hebben we een groslijst gemaakt van werken uit de beide collecties, die in aanmerking kwamen. In een projectgroep hebben we vervolgens keuzes gemaakt voor de expositie. De uiteenlopende werken zijn in thema’s onderverdeeld, die elkaar in onderlinge combinaties versterken.”
Lees het interview >

Nieuwe vernislaag Van de Velde de Oude

Restauror Pauline Marchand verving eind 2020 de vernislaag van dit werk van Willem van de Velde de Oude (foto onder). Het werk hangt nu in volle glorie in de tentoonstelling 'Maritieme Meesterwerken'.

 < Terug naar 'Meer Maritieme Meestwerken'