Recordaantal bezoekers in de museumhaven

Een recordaantal bezoekers bezochten het Maritiem Museum in juli en augustus. Maar liefst 38.000 bezoekers, 10% meer dan vorig jaar, uit Rotterdam, heel Nederland en ver daarbuiten, kwamen naar het museum. Een record voor het museum wat deze zomer, in samenwerking met ondernemers uit het Maritiem District zoals Kids Marina en Watertaxi, een bruisend programma presenteerde op en om het water in de museumhaven.

Aantrekkelijke toeristische trekpleiser
Het Maritiem Museum werkt aan een dynamische museumhaven, waar schepen komen en gaan, waar maritieme evenementen plaatsvinden voor jong en oud en waar gewerkt wordt aan een unieke collectie varend erfgoed. Samen met de ondernemers en gemeente wil het museum het Maritiem District ontwikkelen tot een aantrekkelijke toeristische trekpleister in de binnenstad. Deze zomer heeft het museum, een jaar na de fusie met het Havenmuseum, de eerste fase van de herinrichting van de museumhaven gerealiseerd. Projectleider Patricia Mensinga was verantwoordelijk voor de herinrichting: "We hebben de kades opgeruimd, schoongemaakt, groenvoorziening aangelegd en de unieke historische kranen en schepen in de museumhaven de ruimte gegeven die ze verdienen. Dankzij de samenwerking met de kunstenaars van het Flying Grass Carpet konden onze bezoekers op het water relaxen. Deze zomer werd zichtbaar welke potentie dit gebied heeft."

Activiteiten op en om het water
Voor het eerst presenteerde het museum naast tentoonstellingen een vol activiteitenprogramma op en om het water. De eigen historische vloot was dagelijks open voor publiek. Schepen zoals een STC opleidingsschip, de Wylde Swan of een vloot Zalmschouwen waren tijdelijk te gast in de museumhaven en legden de loopplank uit voor bezoekers. Elke zondag konden bezoekers meevaren met een historisch schip in samenwerking met Reederij Oosterschelde en dagelijks verzorgde de Watertaxi spectaculaire tours door de haven. Kids Marina was zomer te gast en kinderen konden tijdens het event 'Optimist on Tour' in de museumhaven leren zeilen. Modestudenten van de Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door de nieuwe expo 'Vette Visserstruien' en presenteerden een modeshow op de steiger tijdens het Zomerfeest van het museum. Een van de vele vrijwilligers van het museum: "Het was afgelopen maanden zo druk op de steiger, het leken soms de Wereldhavendagen wel!"

Mooie eerste resultaten
> 38.000 bezoekers in juli en augustus
> 10% meer dan vorig jaar
> Omzetgroei van 25%
> Drukste dag ooit: 1650 bezoekers
> 600 kinderen leerden zeilen met Optimist on Tour
> 410 passagiers historische rondvaarten
> 900 bezoekers stapten aan boord van de bootjes van Kids Marina
> 850 bezoekers deden de snelle tour door de haven met Watertaxi
> 6.736 bezoekers met een Jeugdvakantiepaspoort
> 3.500 kinderen deden mee aan de educatieve activiteit 'Held van de Haven'

Vol vertrouwen het nieuwe cultureel seizoen in
Komend cultureel seizoen heeft het museum een afwisselend programma klaarstaan. Met als aftrap het historische festival 'Maritiem Kwartier' wat het museum tijdens de Wereldhavendagen op 5 en 6 organiseert en waarbij het museum 20.000 bezoekers verwacht. Tijdens het festival laat het museum de haven van weleer zien met oude ambachten, workshops smeden en touwsplitsen, overslag demonstraties, muziek en zijn er vele unieke historische (gast)schepen te bezoeken. Volgend jaar presenteert het museum de afronding van de tweede bouwfase in de museumhaven met een geheel nieuw informatiesysteem over de schepen en kranen op de museumkade.

Bijzondere dank aan alle samenwerkingspartners
Het museum bedankt Gemeente Rotterdam, Kids Marina, Watertaxi, Optimist on Tour, Flying Grass Carpet, Firma Baars, Mammoet, de partners van het WijnhavenFestival, partners uit het Maritiem District, stichting Erfgoedhavens, Reederij Oosterschelde, Willem de Kooning Academie, alle gastschepen, Wielders management, RIB Experience, Rotterdampas, Rotterdam Marketing en de vele vrijwilligers die zich hard maken voor het museum voor hun steun, inspiratie en de prettige samenwerking die tot het succes van afgelopen zomer heeft geleid.