Inspiratiedag Wetenschap en Techniek voor PO

Op woensdag 18 maart a.s. vindt, van 13.30 tot 16.30 uur, in het Maritiem Museum Rotterdam een inspiratiemiddag plaats, in het kader van de ontwikkelingen in het techniekonderwijs. We bieden een boeiend en divers programma voor iedereen, die zich met cultuur en techniek bezig houdt binnen het primair onderwijs. Boek je tickets nú >

Vaardigheden

Het onderwijs staat nooit stil. Met betrekking tot techniekonderwijs mogen we dit cliché best even naar voren halen. De overheid en de gemeente Rotterdam erkennen het belang van techniekonderwijs en het techniekonderwijs leent zich uitstekend om de kinderen uit het primair onderwijs - via bijvoorbeeld ontwerpend en onderzoekend leren - 21e-eeuwse vaardigheden aan te leren, waar ze nu én in de toekomst veel aan kunnen hebben.

Op 10 oktober 2019 presenteerde curriculum.nu zijn adviezen. Opvallend is dat er veel meer aandacht is voor vaardigheden, skills, ten opzichte van de huidige kerndoelen. Techniek, natuur en wetenschap gaan een grotere rol spelen en ook de daarbij behorende vaardigheden.

Intrinsieke motivatie

Vanuit de gemeente Rotterdam klinkt de roep om technisch geschoolde arbeidskrachten. Ook de haven zit te springen om nieuwe jonge technische mensen. Het is gebleken dat hoe eerder we het kind in contact brengen met techniek/wetenschap, hoe groter de kans is dat hij/zij later voor een technische opleiding kiest. Een goed voorbeeld van intrinsieke motivatie.

Tróts

Maar techniek- en wetenschaponderwijs kent veel meer voordelen. Het leent zich dus uitstekend voor het aanleren van vaardigheden en competenties. Het is leerzaam, kinderen worden uitgedaagd, en ze vinden het nog leuk ook! Op dit moment is onderzoekend en ontwerpend leren één van de meest gebruikte methodes in het primair onderwijs. Maar ook het maakonderwijs rukt op. In beide gevallen werken kinderen naar een ontwerp toe waar ze trots op kunnen zijn.

Programma

Deze inspiratiemiddag in het Maritiem Museum Rotterdam zal in het teken staan van Ontwerpend en Onderzoekend leren en het Maakonderwijs. Welke methode is ‘beter’? Wat heeft de voorkeur en wat zijn de verschillen? En vooral: wat zijn de overeenkomsten tussen Ontwerpend en Onderzoekend leren en het Maakonderwijs?

13.15 – 13.30 uur
Inloop met koffie en thee

13.30 uur
Welkomstwoord – David Muiderman (educator W&T Maritiem Museum)

13.40 – 14.00 uur
Presentatie: Onderzoekend en ontwerpend leren – David Muiderman

Wat is Onderzoekend en Ontwerpend leren? Hoe heeft het Maritiem Museum dit vormgegeven in haar programma’s? Hoe voer je in eenvoudige stappen een les ontwerpend en onderzoekend leren uit? Deze en meer vragen zullen tijdens deze presentatie aan bod komen. Onze deskundige educator Wetenschap en Techniek, David Muiderman, neemt je in 20 minuten mee door de wereld van ontwerpend en onderzoekend leren. Hoe geeft de museum hier invulling aan? En wat is er toepasbaar in de klas? Heeft onderzoekend en ontwerpend leren de toekomst?

David Muiderman is educator bij het Mariteim Museum en gespecialiseerd in wetenschap en techniek. Hij heeft ervaring als leerkracht in het primair- en voortgezet onderwijs. Binnen het Maritiem Museum is hij onder meer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van lessen en workshops op basis van onderzoekend en ontwerpend leren.

14.00 – 14.20 uur
Lezing maakonderwijs - Astrid Poot (directeur Stichting Lekkersamenklooien)

Maakonderwijs. Het woord zegt het al. Of toch niet? Wat is maakonderwijs en is het geschikt om in de klas te worden toegepast? Tijdens deze lezing zullen de ins en outs van het Maakonderwijs aan de kaak worden gesteld. Voor wie nog niet of nauwlijks bekend is met dit begrip zal helderheid worden verschaft over de algemene achtergrond, maar ook hoe het maakonderwijs kan bijdragen en de positieve ontwikkeling van het kind.

Astrid Poot is directeur van Stichting Lekkersamenklooien, een non profit met als doel kinderen en volwassenen te inspireren tot maken. Lekkersamenklooien maakt boeken, blogs, lesmaterialen, Klooikoffers, strips, geven lezingen en advies. Ze werken veel samen met veel scholen en bibliotheken. Wat ze doen en maken delen ze gratis via de site, zodat iedereen er mee aan het werk kan. Astrid Poot is daarnaast als ontwerper werkzaam: haar opdrachtgevers zijn o.a. het Rijksmuseum, Kroller-Müller museum, Stedelijk Museum Breda, Noordbrabants Museum en meer. Met hen onderzoekt Astrid de rol van toeval, spelen en leren door te maken in museumeducatie. In maart komt er een boek uit voor leraren in het PO.

14.20 – 14.30 uur
Pauze met koffie, thee en koekjes

14.30 – 15.15 uur
Bezoek Offshore Experience tentoonstelling

In 45 minuten word je meegenomen door de tentoonstelling 'Offshore Experience'. Het museum heeft voor groep 7-8 een techniekprogramma ontwikkeld voor deze tentoonstelling. Behalve inspiratie opdoen, mag je ook zelf aan de slag. Haal je de helikopter het snelst binnen? Vind je de juiste weg naar olie? Even tijd voor wat ontspanning dus!

In de Offshore Experience gaan bezoekers (8+) op een uitdagende zoektocht naar energie op zee. Zonder energie kunnen we niet leven. Onze computers staan de hele dag aan, we verwarmen onze huizen, kijken tv en kunnen geen seconde zonder onze mobiele telefoon. We hebben steeds meer behoefte aan energie. Om aan die groeiende vraag te voldoen, winnen we ook energie op zee. Offshore, dus. Nederlandse bedrijven worden wereldwijd gevraagd voor complexe high tech offshore-projecten onder de meest extreme omstandigheden. Hoe plaats je immers een windmolen midden op zee? Hoe boor je naar olie op 7 km diepte? Hoe kunnen we onze energie duurzamer winnen? Uitdagingen waarvan de oplossing ligt in de handen en hoofden van de jongeren van nu. Het onderwijsprogramma inspireert jonge mensen voor een baan of opleiding in de techniek en creëert zo de denkers en de doeners van onze toekomst.

15.15 – 16.15 uur
Workshop over aandrijving op basis van Ontwerpend en Onderzoekend leren

Aan boord van ons museumschip De Geertruida staan frisdrank en borrelhapjes klaar. Na wat gegeten en gedronken te hebben worden jullie zelf uitgedaagd om via ontwerpend leren een eigen boot te maken. Behalve dat het wel eens goed is om eens een les zelf te ervaren en in de huid van een kind te kruipen, krijgen jullie ook inzicht in hoe alle aspecten en vaardigheden die bij een OOL-les komen kijken, in één les zijn in te passen. Goed onderwijs is duurzaam, maar hoeft niet altijd veel tijd te kosten.

16.15 – 16.30 uur
Napraten, bijpraten, reflecteren en evalueren

Deze 15 minuten worden ingeruimd om het dagprogramma te evalueren. Wat vond je ervan? Was het bruikbaar? Heeft het je geïnspireerd? Wat neem je mee voor straks in de klas?

16.30 uur
Einde programma

Gratis terugkomen met je klas

Wie zich aanmeldt, ontvangt een voucher t.w.v. ca. 150 euro. Hiermee kun je, op afspraak, terugkomen naar het Maritiem Museum voor een museumles met de hele klas. Inclusief een workshop voor de leerlingen.

Boek je tickets!

De kosten voor deelname zijn 50 euro p.p. (max. 3 deelnemers per school), inclusief een hapje en drankje. Tickets zijn verkrijgbaar via de website en aanmelden kan tot 6 maart a.s. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus wees er snel bij!

Naar de ticketshop >

“[Deze leerling] is gebaat bij het werken met zijn handen, zelf ontdekken en scheppen. Er zijn veel meer leerlingen zoals hij. Ik wilde het onderwijs in techniek en wetenschap leuker maken voor alle leerlingen. Want scheppen, zélf maken, doet iets met alle kinderen.”

- Suzanne Algra, mede-initiatiefnemer van Maakotheek

Offshore Experience