Schilderproject bij 'How we ditched the Dutch'

Maak kennis met Sander ten Napel, Maurice Jansen en Maurits van Putten, de creatievelingen die meededen aan het schilderproject bij de tentoonstelling 'How we ditched the Dutch: De kaping van de laatste VOC-vloot'. Speciaal voor het Maritiem Museum maakten zij ieder een nieuw werk, waarin het Nederlandse perspectief wordt gegeven op de kaping van de laatste VOC-vloot.

In ‘How we ditched the Dutch’ staat een schilderij van de Britse Thomas Luny centraal. Hij vereeuwigde de Engelse blik op de kaping; deze drie schilders laten de andere kant van de medaille zien. Hun werken zijn op vrijdag 6 oktober onthuld en waren van 10 t/m 22 oktober te bewonderen in het Maritiem Museum.

Bekijk de reportage van RTV Rijnmond >

Begin september brachten Sander, Maurice en Maurits een bezoekje aan het depot van het Maritiem Museum. Daar bestudeerden zij het werk van Luny, onder begeleiding van conservator Irene Jacobs. Vervolgens zijn ze ieder aan de slag gegaan met een eigen schilderij, dat het Nederlandse perspectief op de kaping verbeeldt. Het publiek volgde de vorderingen van de schilders via social media.

Maurice Jansen: 'Zonsondergang over de VOC'

Maurice Jansen schilderde de aankomst van de laatste VOC-vloot bij Sint Helena op de avond voorafgaand aan de kaping. Het tegenbeeld van Luny’s schilderij, waarop juist de zonsopkomst te zien is. Een zonsondergang als symbool voor de teloorgang van de VOC.

Maurice Jansen (1974) is zowel professioneel als vanuit persoonlijke interesse bezig met het maritieme verleden, heden en toekomst. Hij is werkzaam bij STC Group, het kennis- en opleidingsinstituut voor scheepvaart, transport en havenindustrie. Daarnaast volgt Maurice, al enkele jaren, schildercursussen bij de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR). Een oude hobby, die hij weer heeft opgepakt. Maurice werkt met diverse materialen en composities. Hij kan snel iets schetsmatig neerzetten en experimenteert momenteel met name met olieverf. Door zelf te tekenen en schilderen realiseert hij zich, hoe meesterlijk de grote kunstenaars ons maritieme verleden hebben vastgelegd.

Lees het artikel 'Competing through port animation' van Maurice.

 

Sander ten Napel: 'Thee met kaneel'

Sander ten Napel schilderde de kaping van de laatste VOC-vloot als een diplomatiek toneelstukje. Als de kaping waarbij weliswaar geen schot gericht werd afgevuurd, maar waarbij wel de VOC ten onder ging - het symbool van de Nederlandse Gouden Eeuw.

Sander ten Napel (1971) verliet in 1996 de Koninklijke Academie te Den Haag. Sindsdien heeft hij zich gepresenteerd als ontwerper, illustrator, docent en autonoom kunstschilder. Sanders autonome werken lopen zeer uiteen qua materiaal, stijl, inhoud en vorm: van eenvoudige tekeningen tot abstracte materieschilderkunst. Maar altijd met grote nadruk op een gedegen technische uitwerking. Ambachtelijk en verhalend, met veel pop-art elementen en hang naar 18e-eeuwse Romantiek. Soms heel uitgesproken, soms subtiel ontstaat het werk uit de verhaal-drang onze wereld gelaagd te herscheppen. Op deze manier ontstaat er een secundaire realiteit die onduidelijk en verwarrend is, maar tegelijkertijd vertrouwd en bekend voorkomt.

Meer info: sandertennapel.nl en facebook.com/ElegastWerkplaats.

 

Maurits van Putten: 'E.I.C. VS V.O.C.'

Maurits van Putten schilderde de kaping van de laatste VOC-vloot in twee beelden, waarin de overmeestering van de Engelse EIC op de Nederlandse VOC, met een kwinkslag, semi-objectief wordt weergegeven.

Maurits van Putten (1986) studeerde in 2008 af aan Kunstacademie Minerva in Groningen, als Autonoom Beeldende Kunst. Sindsdien was zijn werk te zien op verschillende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Een terugkerend thema in Maurits' werk is de ondermijning van de normale waarneming door te spelen met herkenning en verwarring. Daarnaast spelen (kunst)geschiedenis en grafische elementen, waaronder symbolen, een belangrijke rol. De objecten en symbolen gaan door hun betekenis én verschijningsvorm een dubbele relatie met elkaar aan. Door de nauwkeurige schildertechniek wordt de kijker naar het werk toe getrokken en gedwongen te kijken. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Maurits schildert met acryl op hout.

Meer info: www.mauritsvanputten.com.