Begeleide les voor VO 1 t/m 3

Geen Gouden Eeuw zonder VOC, Oostzeehandel, walvisvaart en haringvangst. We staan er niet vaak bij stil, maar de ongekende welvaart van de Republiek had vooral maritieme oorzaken. Het was een kletsnatte Gouden Eeuw.

Kanonnen, scheepsmodellen, sterke verhalen

Onze museumdocent ontvangt de leerlingen in Topstukken, een tentoonstelling vol unieke schilderijen, scheepsmodellen en kaarten uit de Gouden Eeuw, waaronder een zeldzame zee- en wereldkaart van Blaeu. In kleine groepjes activeren de leerlingen hun voorkennis over de Hanze, Columbus, de VOC, Willem Barentsz. Daarna vertelt de museumdocent - met hulp van deze expertgroepjes - over de aanloop naar de Gouden Eeuw. Daarbij wordt prachtig beeldmateriaal gebruikt en komen de leerlingen letterlijk in aanraking met historische voorwerpen. Hoeveel weegt bijvoorbeeld een kanonskogel en waar werd het kleine VOC-kanon voor gebruikt? Na deze inleiding gaan de leerlingen in groepjes aan de slag. Bij de objecten beantwoorden ze vragen over de economische oorzaken van de Gouden Eeuw en kunnen ze met hun antwoorden allerlei handelsgoederen verdienen. Maar let op: zijde en peper is meer waard dan  foelie of thee. Het werkgroepje dat de kostbaarste lading heeft verworven, verdient een prijs die typisch is voor de Gouden Eeuw: een heus zelfportret door een Hollandse meester.

Voorbereiding is niet per se noodzakelijk, maar dit programma sluit mooi aan op de diverse geschiedenismethoden. Toch al bezig over de Opstand of de Republiek? Dan is onze Gouden Eeuw de perfecte aanvulling.