begeleide les voor vo 1 tm 3


In het Maritiem Museum Rotterdam is niet alleen veel te zien, maar ook veel te doen. We zetten ons erfgoed graag in als educatiemiddel. Daarbij gaan de leerlingen zoveel mogelijk zelf aan het werk en maken kennis met de maritieme basisvaardigheden. Leren door te doen is niet alleen heel effectief, maar houdt onze objecten ook in ‘klaar-om-te-draaien-staat'.

Niet bang voor vieze handen? Doe dan mee!


Leerlingen stropen de mouwen op en gaan actief aan de slag. Onderstaande bouwstenen vormen daarbij de basis van de les.

Bouwstenen 2:

Bestaat de groep uit maximaal 24 leerlingen?
Vaar dan door de museumhavens en leer knopen op knopenboot.
Tijdens deze les varen de leerlingen langs de plek waar Rotterdam is ontstaan. De dam in de Rotte is inmiddels volgebouwd met moderne gebouwen, maar spreekt nog steeds tot de verbeelding. Omgeven door de schepen uit de oude haven krijgen leerlingen een beeld van de haven van toen. Eenmaal terug in de museumhaven leren zij knopen leggen op de knopenboot.

Bestaat de groep uit maximaal 30 leerlingen?
Doe dan de rondleiding door de museumhaven en leer knopen op knopenboot.
In de museumhaven liggen, en staan, diverse topstukken uit de periode 1875 tot 1970. Zij representeren een roerige periode uit de haven en verhalen over de enorme groei die de haven heeft doorgemaakt. Wanneer leerlingen een rondje museumhaven hebben gedaan, leren zij knopen op de knopenboot.

 

Bouwstenen 3:
Bestaat de groep uit maximaal 30 personen en zijn zij écht niet bang voor vieze handen? Kom dan smeden, varen, en knopen (alleen op donderdagen).
Tijdens deze les over 'verbindingen' klinken de leerlingen een ijzeren strip aan elkaar, zien tijdens de vaartocht het verschil tussen lassen en klinken en leren knopen op de knopenboot.