Begeleide les voor groep 5-6

Hoe komt een schip eigenlijk in beweging? Door wind, met behulp van een motor, spierkracht? Dat ontdek je in deze les! Er zijn allerlei verschillende schepen te vinden in het Maritiem Museum: als model, op schilderijen of in de museumhaven. Sommige zijn al heel oud, andere juist hypermodern. Maar hoe oud ze ook zijn, alle schepen maken gebruik van aandrijving.

Onderzoekend en ontwerpend leren

Bij dit programma gaan leerlingen aan de slag met thema's als energie, kracht, beweging en snelheid. Ze bezoeken de tentoonstelling Topstukken, waar ze meer ontdekken over aandrijving en scheepstypen. In de workshopruimte aan boord van museumschip Geertruida steken de kinderen hun handen uit de mouwen en ontwerpen ze een eigen bootje, dat echt vaart. Hoe maak je een snel schip? En wie is de snelste van de klas?

De les van start tot eind

De museumdocent geeft een introductie en vervolgens gaan de leerlingen in groepjes op onderzoek uit, naar de wijze waarop schepen worden aangedreven. Door onderzoeksvragen te beantwoorden, komen de leerlingen meer te weten over vormen van aandrijving, het materiaal waarvan schepen worden gemaakt en van scheepstypen door de jaren heen. Dit duurt ongeveer 35 minuten.

Workshop: wie ontwerpt de snelste boot?

Daarna wandelen de leerlingen naar museumschip Geertruida, waar ze een workshop volgen van zo'n 85 minuten. Hierbij ontwerpen ze in groepjes een bootje, dat ze testen in de waterbak. Wie ontwerpt de snelste boot door de juiste aanpassingen te doen? De leerlingen mogen hun bootjes mee naar huis nemen.

Als een speer door het water - Maritiem Museum Rotterdam